يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
تیتر20 بررسی می کند؛
بانک پارسیان در دوره مدیریت کوروش پرویزیان به تغییراتی در ساختار خود دست زد؛ از جمله در زیرساخت های الکترونیک و فیزیکی. چند روزی می شود که پرویزیان سمتش را واگذار کرده است. حالا وقت بررسی عملکرد اوست.  
کد خبر: ۶۸۹۷۹

نیم نگاهی به یک دهه عملکرد بانک پارسیان/ مدیریت کوروش پرویزیان چه ثمری داشت؟    

تیتر20 - بانکداری خصوصی از اقتصاد ایران پر کشیده بود و بانک های دولتی صدای مشتریان را درآورده بودند. کارها کند پیش می رفت و صف های طولانی و نوبت دهی، سرگریجه آور شده بودند. صحبت از دهه 70 و سال های پیش از آن است که بانکداری خصوصی در ایران ملغی شده بود. از آغاز دهه 80 بانک مرکزی متوجه مشکلات شد و پای بانک های خصوصی از همان سال 1380 به عرصه باز شد.

 
بانک پارسیان در همین زمان به عنوان دومین بانک خصوصی کشور متولد شد؛ بانکی با آرزوهای بلندپروازانه که می خواست مشتری های وفادار برای خود ایجاد کند و یک برند بسازد. اوایل کارها کند پیش می رفت. جا افتادن در بازاری که بانک های دولتی سهم قابل توجهی داشتند، سخت بود. به همین دلیل، چند سال طول کشید تا پارسیان تازه نفس، اسب خود را برای به دست آوردن سهم از بازار، زین کند. 


ورود و خروج پرویزیان 
وارد دهه 90 که شدیم کارها سریعتر و بهتر از گذشته پیش می رفت. درآمد پارسیان در سال 1391 به 10 میلیارد تومان رسید اما راه درازی در پیش بود. بهمن سال 1393 کوروش پرویزیان از بانک سینا به پارسیان آمد تا یک عصر تازه را کلید بزند؛ عصری که فناوری، طلایه دارش بود. بانکداری الکترونیک، اپلیکیشن های چند منظوره مالی، کُر بَنکینگ و سوپر مارکت مالی ویژگی های بارز این عصر محسوب می شدند.  


پرویزیان باید این ماموریت ها را یک به یک به سرانجام می رساند؛ آنهم در شرایطی که عمر مدیریت در ایران کوتاه است. او اما نزدیک به یک دهه در مدیرعاملی پارسیان ماند و هشتم اردیبهشت امسال از آن رفت. بررسی کارنامه او کمک می کند تا تحلیلی از عملکرد پارسیان در برهه مورد اشاره داشته باشیم. 


تعداد شعب 
گزارش بانک مرکزی نشان می داد که در شهریور سال 1394 پارسیان 293 شعبه در کشور داشت اما تعداد آنها در پایان کار پرویزیان با 16 درصد افزایش به 341 شعبه رسیده است. با توجه به اینکه برخی بانک ها نسبت به سال 1394 شعب خود را کاهش داده اند، برنامه بلندمدت بانک، افزایش ضریب نفوذ در بازار بود. از آنجا که بیش از 50 درصد کل نقدینگی کشور در تهران به گردش در می آید، پارسیان 176 شعبه (52 درصد کل شعب) خود را در تهران متمرکز کرد.   


درآمد و مالی 
بانک پارسیان در سال مالی 1391، 10 میلیارد و 100 تومان درآمد برای خود شناسایی کرده بود اما در پایان سال مالی  1402 میزان درآمدش به 23 هزار و 97 میلیارد و 393 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است که حکایت از رشد خیره کننده بیش از 228 هزار درصدی دارد. البته این رشد درآمدی، زمانی معنادار می شود که بدانیم، پارسیان چهارمین بانک برتر به لحاظ درآمدی در کشور محسوب می شود. سه بانک برتر در این زمینه، مدیریت دولتی دارند و پارسیان برترین بانک خصوصی در این رده بندی به حساب می آید.

 
این عملکرد در پایان دوره کاری پرویزیان موجب شده است که پارسیان 45 درصد از کل منابع بانک های خصوصی و 42 درصد از کل تسهیلات اعطایی این بانک را به خود اختصاص دهد تا به برترین بانک خصوصی کشور تبدیل شود. بر همین اساس بانک پارسیان، در سال 1401 در میان 100 شرکت برتر اول کشور رتبه 20 را به خود داد؛ با فروش 74 هزار و 568 میلیارد و 400 میلیون تومانی. بانک پارسیان در سال 1402 هم در این فهرست قرار گرفت و رتبه 20 را به خود اختصاص داد. 


سود سپرده و پرداخت تسهیلات 
سود تسهیلات بانکی بر اساس نرخ های ثابت (دستوری) بانک مرکزی تعیین می شود اما برخی بانک ها برای سپرده هایی که بالاتر از یک میزان هستند، سود بالاتری پرداخت می کنند. در حال حاضر سود سپرده 1 ساله 20.5 درصد، سپرده 2 ساله 21.5 درصد و سپرده 3 ساله 22.5 درصد است. اما بانک پارسیان جز معدود بانک هایی است که از سال گذشته برای سپرده های بالاتر از 100 و 200 میلیون تومان، سود 25.5 درصد در نظر می گیرد. این میزان سود، کمک می کند که پارسیان بتواند در بازار بانکی برای جذب منابع رقابت کند. 


پارسیان همچنین بسته های تسهیلاتی متنوعی را تهیه کرده است؛ از این جمله می توان به تسهیلات 1 میلیارد تومانی با سپرده بلند مدت، تسهیلات 300 میلیون تومانی طرح امتیازی، تسهیلات 200 میلیون تومانی جعاله، تسهیلات 200 میلیون تومانی خرید لوازم خانگی و تسهیلات 100 میلیون تومانی ترنج برای کارکنان شرکت ها، اشاره کرد. 


 سوپر مارکت مالی 
راه اندازی سوپر مارکت مالی ظرفیت بالایی برای ایجاد خدمات هماهنگ ایجاد می کند. این بانک در سال 1395 و در دوره مدیریت پرویزیان، اولین سوپرمارکت بانکی کشور را به راه انداخت تا خدمات هلدینگ پارسیان در یک مجموعه قرار گیرد. این ظرفیت با کمک ظرفیت های فنی (کُر بَنکینگ) محقق شد تا «کاملترین زنجیره خدمات مالی» شکل گیرد. «چهارسوق مالی پارسیان» به عنوان نام بر روی این سوپرمارکت قرار گرفت تا خدمات بیمه، لیزینگ، کارگزاری بورس، مشاوره سرمایه گذاری، تامین مالی و... در زیر یک چتر ارائه شوند. 


خدمات الکترونیک 
ایجاد زنجیره ای از خدمات الکترونیک هم در همین دوره مدیریتی به سرانجام رسید. راه اندازی سوپر اپلیکیشن «تاپ» برای ارائه بیش از 50 خدمت مبتنی بر تلفن همراه، راه اندازی سامانه تسهیلات غیرحضوری (ستاپ)، راه اندازی سامانه پارس برای مشتریان بانکداری شرکتی، راه اندازی پلتفرم بانکداری باز «کبالت» برای تولید نرم افزار متن باز به منظور گردهم آوری اپلیکیشن های مختلف، راه اندازی سامانه چک و امضای دیجیتال، راه اندازی پلتفرم دیجیتال مرکزی (آمنی چَنل) برای شخصی سازی خدمات بانکی از سوی مشتری و ایجاد پلتفرم بسته کارکنان سازمان ها برای قرار گرفتن حساب کارکنان و پرداخت تسهیلات به آنها بر روی یک بستر، از جمله مهم ترین خدمات الکترونیک بانک پارسیان در دوره مورد اشاره است.   

 

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز